Igor Stravinksy is al ver in de zeventig als hij Threni (Klaagzangen, een Latijnse zetting van de Lamentaties van Jeremias) schrijft. In Threni laat Stavinsky voor het eerst de stijl van de Ars Nova (muziek uit de veertiende en vijftiende eeuw) volledig samenvloeien met de seriële twaalftoonsmuziek. Dat leverde Stavinsky veel bewondering uit de muzikale wereld op. Vijftig jaar geleden sluit Stavinsky (83) zijn lange loopbaan af met het iconische Requiem Canticles, waarin hij fragmenten uit het Requiem op indringende wijze in pareltjes weet te vangen. Philippe Herreweghe heeft met vele opnamen laten horen, dat hij een meester is in het koorrepertoire vanaf het ontstaan van de polyfone muziek tot aan de Mahler. Ook met dit Stravinsky album weet hij te imponeren.
Stravinsky: Threni - Requiem Canticles
Stravinsky:
Requiem Canticles
The dove descending breaks the air
Threni
Da Pacem Domine
Christina Landshamer (soprano), Ewa Wolak (contralto), Maximilian Schmitt (tenor)
Collegium Vocale Gent & Royal Flemish Philharmonic, Philippe Herreweghe
Threni (1957-58) is his longest, most ambitious and complex dodecaphonic score, and probably one of its summits. A work like the Requiem Canticles (1966) goes even further in this direction: the composer’s last masterpiece, it seems to summarise in itself the evolution of an entire lifetime, combining elements from the different stylistic periods that punctuated his career – whilst marking a highpoint in the spiritual quest that became increasingly important in Stravinsky’s life. In this major album, Philippe Herreweghe reveals with conviction his love for the composer’s music, and under his sure, inspired direction, the Collegium Vocale Gent and the Royal Flemish Philharmonic reveal their pure poetry.
Music-loving friends, be curious!
Tracks
Disc 1
1. Anthem (The Dove Descending Breaks The Air) (1962)