gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

SAMPSON/VERMEULEN/COLLEGIUM JAPAN

GROTE MIS IN C

Genre: Klassiek
Label: VKZ 2001 VKZ 20
Releasedatum: 23-11-2016
Herkomst: NL
Item-nr: 3632091
EAN: 8718456058156
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie


Tijdens zijn tienerjaren schreef Mozart voor de bisschop van Salzburg vele missen. Een aantal jaren later schrijft Mozart (29) nog een mis. Het is niet duidelijk waarom hij deze mis in c mineur in een voor die tijd afwijkende grote bezetting schreef. Mogelijk is het vanwege zijn huwelijk met Constanze. Voor haar schreef Mozart een paar prachtige soli. De (deels voltooide) mis wordt tijdens een bezoek aan Salzburg door Mozart uitgevoerd, waarbij Constanze als soliste schittert. Masaaki Suzuki (die onlangs Mozarts laatste mis, het Requiem succesvol opnam) neemt deze mis in een geweldige bezetting op. Niet alleen schittert Carolyn Sampson in deze mis en in het Exsultate, jubilate, maar ook Olivia Vermeulen in een geweldige vertolking van het Laudamus te. Een door de internationale pers bejubeld album, dat u beslist moet beluisteren.



Mozart: Mass in C minor, K427 'Great'

Mozart:
Mass in C minor, K427 'Great'

Olivia Vermeulen (mezzo), Makoto Sakurada (tenor), Christian Immler (bass)

Exsultate, jubilate, K165
from the revised Salzburg version of K165

Carolyn Sampson (soprano)
Bach Collegium Japan Chorus & Orchestra, Masaaki Suzuki



Following on from the 2015 release of Mozart’s Requiem, Masaaki Suzuki and his Bach Collegium Japan have gone on to record the composer's Mass in C minor, K427 – the ‘Great Mass’. As the nickname indicates, it is a work of unusual proportions for a mass of the Classical period – or would have been so, had Mozart completed it. It is not known, for what occasion Mozart intended the work, but a letter to his father Leopold, dated 4 January 1783, indicates that he may have committed himself to writing it in connection with his marriage to Constanze and a planned visit to Salzburg. A performance of parts of the Mass did take place in Salzburg in October 1783, with Constanze performing the prominent soprano part. Two years later Mozart reused the music from the Kyrie and Gloria sections in the sacred cantata Davidde penitente, K 469, but the Mass itself was left incomplete. The present performance includes the sections completed by Mozart himself, as well as those sections, for which extensive sketches by Mozart provided a basis for completion (by Franz Beyer in 1989). Three of Suzuki’s soloists also took part in the recording of the Requiem, while the Dutch mezzo-soprano Olivia Vermeulen makes her first appearance on BIS, shining in the aria ‘Laudamus te’. The disc closes with the celebrated cantata Exsultate, jubilate in which the soprano Carolyn Sampson glitters in the virtuosic solo part. As an appendix to the programme, she and the Bach Collegium Japan orchestra also repeats the initial aria, in a less well-known later version with a slightly different text and with flutes replacing the oboes of the original.

nieuwsbrief