gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

OLIEMANS, THOMAS

SCHUMANN LIEDER, DR. JEKYLL & MR.

Genre: Klassiek
Label: CHANNEL CLASSIC
Releasedatum: 12-01-2017
Herkomst: NL
Item-nr: 3504666
EAN: 0723385384168
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie



Thomas Olieman is een Amsterdamse bariton die in diverse operarollen triomfen vierde zoals in de rol van Papageno uit Die Zauberflöte. Daarnaast is Olieman succesvol in de concertzaal met ondermeer recitals waarbij hij wordt begeleid door Malcolm Martineau, Rudolf Jansen en Paulo Giocometti. Zijn goed ontvangen albums met liederen van Schubert, Poulenc en Fauré krijgt nu een vervolg met liederen van Schumann. Het programma opent met Dichterliebe uit 1840, waarin Schumann gedichten van de jonge Heinrich Heine (de teksten zijn vol van levenslust im wunderschönen Monat Mai) voorziet van prachtige lentemuziek. Tien jaar later in de cycli Sechs Gesänge en Sechs Gedichte und Requiem, treffen we een andere kant van Schumann aan. Olieman weet in beide delen de juiste toon te raken. Samen met Paulo Giocometti (die twee verschillende pianofortes bespeelt uit de tijd waarin de liederen zijn geschreven) weet Thomas Olieman een prachtig album af te leveren, dat mening liederenliefhebber aangenaam zal verrassen.


Schumann: Lieder
Dr Jekyll & Mr Hyde

Schumann:
Dichterliebe, Op. 48
instrument: Conrad Graf, Vienna ca. 1830 (Dr Jekyll)

Sechs Gesänge, Op. 89
Instrument: J.B. Streicher, Vienna, 1847 (Mr Hyde)

Gedichte (6) und Requiem, Op. 90
instrument: J.B. Streicher, Vienna, 1847 (Mr Hyde)

Thomas Oliemans (baritone) & Paolo Giacometti (fortepiano)



On authentic pianos.

“Two souls, alas, reside within my breast” Faust ascertained, and he was not the first to do so. From time immemorial we have quite some struggle with our inner contradictions, and we try to restrain them in many ways. Knowledge, alchemy, music, literature and drink are just some of the paths we follow in search of clarification and in the hope of gaining mastery of these troublemakers. Through the centuries all this has given rise to many literary and mythological couples: Apollo and Dionysus, Yin and Yang, but Florestan and Eusebius, Schumann’s literary and musical alter egos, are part of this tradition as well. The cautious, gentle Eusebius, as distinct from the more impulsive, high-spirited Florestan, prevail over both the musical and literary oeuvre of Schumann, as a line of approach, a disguise, and an attempt to get a grip on his inner turmoil. In his Dr Jekyll and Mr Hyde (1886) the Scottish writer R.L. Stevenson created two similarly mythical figures in the same vein. But while Schumann (and many before him) entertains the hope or illusion that Florestan and Eusebius will come to terms with one another in a happy ending, Stevenson has the well-meaning doctor Jekyll meet his end through his own evil self: the beastly murderer Mr Hyde.

Thomas Oliemans (from: liner notes)

nieuwsbrief