gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

LISLEVAND, ROLF

LA MASCARADE

Genre: Klassiek
Label: ECM NEW SERIES
Releasedatum: 18-05-2016
Herkomst: NL
Item-nr: 3554094
EAN: 0028948117161
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

In het programmaboekje schrijft de Noorse oude muziekspecialist Rolf Lislevand over het leven van luitisten aan het hof in Versailles. Dat betekent praten over de Italiaanse componist en luitist Francesco Corbetta (1615-1681) en zijn leerling Robert de Visée (1655-1732), die tot in de slaapvertrekken van de Zonnekoning mocht spelen. Wandelend door de tuinen refereert Rolf Lislevand aan de werken, die hier zijn ontstaan en werden gespeeld. Een fascinerend album met prachtige werken voor de barokgitaar en de koninklijke theorbe, waarbij je in de tuinen en het paleis van Versailles waant.


Rolf Lislevand: La Mascarade
Music For Solo Baroque Guitar and Theorbo

Corbetta:
Passacaille G minor
Sarabanda per la B, for guitar
Caprice de chacone C major
Folias

Lislevand:
Intro
Exit Passacaille en si mineur

Visée:
Prelude D minor
Passacaille en ré mineur
Les Sylvains de M'Couperin
Prélude en la mineur
La Mascarade - Rondeau
Chaconne en la mineur
Chaconne in G major
Musette en rondeau
Passacaille en si mineur
Sarabande en si mineur

Rolf Lislevand (baroque guitar and theorbo)


In this wonderful solo album, Norwegian early music performer Rolf Lislevand turns his attention to the music of two composers from the court of Louis XIV: Robert de Visée (c. 1655-1732) and the Italian-born Francesco Corbetta (c. 1615-1681), and plays their masterpieces with historical awareness and an inventiveness which belongs to the tradition.

De Visée wrote about playing what the instruments themselves called for, advice Lislevand takes to heart, adding improvised introductions to passacaglias from both composers. He uses two contrasting instruments here, the small Baroque guitar with its sparkling, crystal-clear sonorities and the theorbo, the dark-toned and earthy king of the lutes.

In his fascinating liner notes, Lislevand reminds us that 17th century instrumental performance was often an intimate affair, with lutenists frequently playing to a dozen privileged listeners. The physical presence of the instruments and that sense of intimacy are recaptured by Manfred Eicher’s production of La Mascarade, made at Lugano’s Auditorio Stelio Molo.

nieuwsbrief