De Franse pianist Julien Quentin attendeert Rosanne Philippens op het driedelige lentegedicht voor viool en piano: Myth van Karol Szymanowski. Dit mythische werk doet Philippens denken aan de metamorfosen van Ovidius. Rond Myth programmeert Philippens meerdere kamermuziekwerken van Szymanowski en zijn prachtige eerste vioolconcert. De muziek van Szymanowski kenmerkt zich door een lyrisch karakter, die Rosanne Philippens door haar sublieme strijktechniek prachtig vertolkt. Bijzonder zijn de Chant de Roxanne en het eerste Vioolconcert met de talentvolle musici van NJO onder leiding van Xiao Zhang. Dit magische album wordt afgesloten met werken van Igor Stravinsky, die Szymanowski de weg naar magische bovennatuurlijke muziek wees. Myth is een uitstekend album van één van Nederlands meest talentvolle violistes van dit moment.
1
Szymanowski: Violin Concerto no. 1, Op. 35
2
Szymanowski: Chant de Roxane
3
Szymanowski: Myths, Op. 30 La Fontaine d’Arethuse
4
Szymanowski: Myths, Op. 30 Narcisse
5
Szymanowski: Myths, Op. 30 Dryades et Pan
6
Szymanowski: Nocturne and Tarantella, Op. 28
7
Stravinsky: Chanson Russe
8
Stravinsky: L’Oiseau de Feu Berceuse
9
Stravinsky: L’Oiseau de Feu Scherzo
What a surprise it was when my friend the pianist Julien Quentin introduced me to the music of Szymanowski several years ago. A world full of myths opened up, a landscape with fast streaming rivers where frightened nymphs timidly glanced back at lascivious satyrs with goat hooves. And full of colourful stories about the shepherd’s boy seduced by a princess, and the firebird hiding in the bushes.
In the three myths I recognised Ovid’s Metamorphoses. I managed to track down the poems of Szymanowski’s countryman Tadeusz Micinski, which inspired him. In pursuit of the composer’s roots, I visited his villa Atma, where I heard the wonderful music of the mountains of Zakopane, which had moved him as well. And so ‘Myth’ came into being, an issue imbued with the Polish soul, and including, from further afield, some Russian myths as well.